Wyświetlone zostało 500 ostatnio wprowadzonych do katalogu pozycji (nowe nabytki). Zostały one posortowane malejąco po numerze inwentarzowym. Pozycje można tylko przeglądać, nie działa w tym trybie wyszukiwanie.
Wznowiony po ponad 25 latach klasyczny i wciąż niezbędny podręcznik z zakresu historii pisma łacińskiego autorstwa jednego z najwybitniejszych polskich historyków, Aleksandra Gieysztora, wyczerpująco odpowiada na wszystkie pytania związane z zagadnieniami paleograficznymi. Autor podaje wnikliwą i przekonywającą pisma łacińskiego w średniowieczu i różne okoliczności jego zmian. Publikacja stanowi niezbędną pomoc przy opracowywaniu źródeł historycznych, analizie pisma dokumentów źródłowych, pokazuje także znaczenie pisma w procesach kulturowych i społecznych wieków średnich. Zawiera wiele rycin przedstawiających rodzaje omawianego pisma.
Publikacja stanowi próbę ujęcia dziejów urzędów w Królestwie Polskim w formę słownika, w układzie alfabetycznym ułatwiającym wyszukanie potrzebnych informacji. Dostarcza podstawowych danych o urzędach, ich kompetencjach i czynnościach wykonywanych na poszczególnych stanowiskach. Hasła odnoszące się do instytucji obejmują: opis kompetencji danego urzędu, najważniejsze akty prawne stanowiące podstawę jego działalności, prezentację struktury oraz bibliografię. Hasła dotyczące stanowisk i tytułów zawierają: informacje o aktach prawnych tworzących lub przynajmniej wymieniających dane stanowisko, opis funkcji i bibliografię.
Publikacja obejmuje urzędy działające na podstawie konstytucji Królestwa Polskiego z 1815 roku oraz instytucje dziedziczące ich kompetencje istniejące w latach 1832-1867. Z okresu intensywnej unifikacji z Rosją wybrano urzędy terenowe podlegające Ministerstwu Spraw Wewnętrznych Rosji, a pominięto urzędy administracji rosyjskiej działające na terenie Królestwa Polskiego od 1815 roku. W części dotyczącej stanowisk i tytułów uwzględniono przede wszystkim urzędy cywilnej administracji centralnej i terenowej, przy czym na poziomie terenowym wymieniono stanowiska typowe dla danej instytucji, nie różnicując ich dla poszczególnych jednostek administracyjnych (wyjątek stanowi administracja Warszawy).
Książka w sposób zwięzły, syntetyczny i uwzględniający specyfikę wymagań egzaminu zawodowego dostarcza informacji z zakresu profesjonalnego sporządzania umów w sprawach gospodarczych. Stanowi przewodnik po tym, w jaki sposób, krok po kroku, samodzielnie przygotować umowę. Zawiera wyjaśnienie najważniejszych kwestii teoretycznych, wskazanie podstaw prawnych poszczególnych elementów umowy oraz praktyczne porady, niezbędne do prawidłowego sporządzenia umowy. Atutem książki jest duża liczba przykładów oraz wyciąg niezbędnych przepisów. W publikacji zwrócono również uwagę na najczęściej popełniane błędy i wskazano sposoby ich uniknięcia.
Praktyczna publikacja przygotowana przez zespół znanych i cenionych lekarzy specjalistów. Czytelnicy znajdą w niej opis najważniejszych zagadnień związanych z chorobami reumatologicznymi u dzieci i dorosłych. W książce omówiono takie tematy, jak: reumatoidalne zapalenie stawów; choroby reumatyczne w wieku rozwojowym: m.in. młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów, choroby Schönleina-Henocha i Kawasaki; choroba Stilla; choroby układowe tkanki łącznej: toczeń rumieniowaty układowy, zapalenie wielomięśniowe i skórno-mięśniowe, twardzina układowa, zespół Sjögrena, zapalenia naczyń, polimialgia reumatyczna, zespół antyfosfolipidowy, choroba IgG4-zależna; spondyloartropatie: zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, łuszczycowe zapalenie stawów; choroba zwyrodnieniowa stawów; osteoporoza; fibromialgia; bólowe zespoły korzeniowe - szyjny i lędźwiowo-krzyżowy; leki biologiczne i biopodobne; interakcje leków stosowanych w chorobach reumatycznych i chorobach towarzyszących; leczenie operacyjne; rehabilitacja w chorobach reumatycznych; szczepienia w przebiegu leczenia schorzeń reumatycznych. Podkreślono także rolę edukacji w praktyce reumatologicznej.
Opracowanie jest pomocą w zyskaniu lub udoskonaleniu umiejętności sporządzania skarg wnoszonych do WSA i to nie tylko tych najczęściej spotykanych w praktyce (których przedmiotem są decyzje - w tym decyzje tzw. kasacyjne, które są od 1.6.2017 r. zaskarżane "sprzeciwem" lub postanowienia administracyjne), ale także skarg sporządzanych może nieco rzadziej, lecz o nie mniejszej doniosłości praktycznej na: akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego, inne akty lub czynności z zakresu administracji publicznej, a także na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania administracyjnego.
W tym celu publikacja została podzielona na dwie części. - Pierwsza obejmuje przedstawienie przykładowej skargi wraz ze szczegółowym omówieniem jej istotnych elementów, zasad sporządzania oraz wnoszenia - zostało to ujęte w przystępnej formie "przypisów" do poszczególnych części skargi, co ułatwi Czytelnikowi szybki dostęp do interesujących zagadnień szczegółowych. Jednocześnie w tej części zwrócono uwagę na odrębności, jakie wiążą się ze sporządzaniem i wnoszeniem nowego, "skargopodobnego" środka zaskarżenia, jakim jest sprzeciw od decyzji "kasacyjnych" (wydawanych na podstawie art. 138 ? 2 KPA). - Z kolei druga część publikacji składaja się opracowania dziewięciu kazusów, poświęconych różnym rodzajom skarg do WSA (na decyzje lub postanowienia administracyjne, na akt prawa miejscowego, na inny akt lub czynność z zakresu administracji publicznej, na bezczynność lub przewlekłość organu administracji) oraz różnorodnym zagadnieniom materialnego prawa administracyjnego (z zakresu gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i ochrony zwierząt, szkolnictwa wyższego, prawa budowlanego, informacji publicznej, ustawy o broni i amunicji, ustawy o samorządzie gminnym). Publikacja jest adresowana przede wszystkim do aplikantów adwokackich i radcowskich oraz innych osób przygotowujących się do egzaminu zawodowego.
Publikacja szczegółowo omawia zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i przedszkolu po zmianie przepisów oświatowych. Ekspert omówi nowe regulacje, odpowiada na najczęstsze i najbardziej problemowe pytania, przytacza gotowe rozwiązania i procedury postępowania w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami. Ponadto publikacja zawiera wszystkie dokumenty związane z organizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2.5. Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej
2.6. Dokumentacja szkolna w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej
2.6.1. Dziennik pracy specjalisty
2.6.2. Dziennik innych zajęć
2.6.3. Program prowadzonych przez specjalistę zajęć
2.6.4. Dokumentacja postępów dzieci
2.6.5. Indywidualne teczki ucznia
Rozdział 3. Organizacja kształcenia specjalnego
3.1. Uczniowie posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
3.1.1. Zadania zespołu pracującego z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
3.1.2. Dodatkowe możliwości wsparcia uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
3.1.3. Przygotowanie placówki do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
3.1.4. Środki finansowe na zorganizowanie kształcenia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
3.1.5. Z praktyki - pytania i odpowiedzi
Rozdział 4. Kwalifikacje nauczycieli i specjalistów
4.1. Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielami i specjalistami
4.2. Z praktyki-pytania i odpowiedzi
Rozdział 5. Wsparcie dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
5.1. Dziecko lub uczeń chory
5.1.1. Działania podejmowane przez szkołę w celu zapewnienia dziecku odpowiednich warunków edukacji
5.1.2. Pomoc pielęgniarki lub higienistki a podawanie dzieciom leków
5.1.3. Podawanie leków a odpowiedzialność pracowników szkoły
5.1.4. Organizacja indywidualnego nauczania
5.1.5. Nauczanie indywidualne a udział ucznia w życiu szkoły
5.1.6. Nauczanie indywidualne a kwalifikacje nauczycieli
5.1.7. Dokumentowanie indywidualnego nauczania
5.2. Dzieci i uczniowie uzdolnieni
5.2.1. Cechy dzieci zdolnych
5.2.2. Wskazówki dla nauczyciela do pracy z dzieckiem zdolnym
5.3. Dzieci z grupy ryzyka dysleksji i uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
5.3.1. Dziecko ryzyka dysleksji w przedszkolu
5.3.2. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
5.4. Dzieci i uczniowie z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych
5.4.1. Dyslalia
5.4.2. Mutyzm
5.4.3. Wsparcie dla uczniów przybywających z zagranicy
5.5. Uczniowie z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego
5.6. Uczniowie w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
5.6.1. Reakcje na sytuacje traumatyczne
5.6.2. Interwencja kryzysowa
5.7. Dziecko i uczeń z trudnościami wynikającymi z zaniedbań środowiskowych
5.7.1. Pomoc socjalna dla dzieci z rodzin ubogich
5.7.2. Pomoc dla dzieci, których trudności uwarunkowane są sposobem spędzania czasu wolnego
5.8. Z praktyki-pytania i odpowiedzi
Rozdział 6. Wzory dokumentów
6.1. Zadania wychowawcy - przykładowy zakres uregulowań w statucie
6.2. Wzór wykazu uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w danym roku szkolnym prowadzony przez wychowawcę
6.3. Wzór pisma informującego rodziców o ustalonych dla ucznia formach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wymiarze godzin i okresie ich trwania
6.4. Wzór arkusza oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej
6.5. Przykład konstrukcji arkusza wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dla ucznia z niepełnosprawnością ruchową
6.6. Wzór indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
6.6A. Wzór indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego
6.7. Wzór pisma zawiadamiającego rodziców ucznia lub pełnoletniego ucznia o terminie spotkania zespołu
6.8. Wzór wniosku w sprawie udziału przedstawiciela poradni w posiedzeniu zespołu
6.9. Wzór karty ustaleń zespołu
6.10. Wzór pisma dyrektora szkoły/przedszkola do dyrektora poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie współpracy w określeniu : niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego
6.11. Przykład szkolnej procedury w sprawie wydawania zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki
6.12. Arkusz dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia
6.13. Przykładowy zakres dostosowania wymagań wobec ucznia
6.14. Przykład szkolnej procedury regulującej możliwość podawania leków uczniom
6.15. Wzór zgody nauczyciela na podawanie leku dziecku z chorobą przewlekłą
6.16. Wzór zaświadczenia lekarskiego o chorobie dziecka i o konieczności podawania mu leków na terenie przedszkola/szkoły
6.17. Wzór upoważnienia rodziców dla nauczyciela do podawania leków dziecku
6.18. Wzór zarządzenia dyrektora w sprawie wdrożenia szkolnej procedury podawania leków
6.19. Wzór wniosku nauczyciela/specjalisty w sprawie wydania opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się dla ucznia szkoły ponadpodstawowej
6.20. Wzór pisma dyrektora szkoły przekazującego wniosek o wydanie opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się dla ucznia gimnazjum/szkoły ponadgimnazjalnej/szkoły ponadpodstawowej
Rozdział 7. Podsumowanie
Rozdział 8. Podstawa prawna
UWAGI:
Nazwa autora na okładce. Wykaz aktów prawnych na stronach 325-327.
Długo oczekiwane wznowienie podręcznika z zakresu pielęgniarstwa epidemiologicznego, unowocześnione i uzupełnione. Książka jest rekomendowana jako źródło podstawowej wiedzy, niezbędnej do przygotowania się do egzaminu specjalizacyjnego.
Komentarz do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stanowi od lat jedyną na rynku pozycję o charakterze komentarzowym do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zostały w niej omówione kwestie dotyczące: - etapów planowania w gminie, województwie na szczeblu krajowym oraz lokalizacji inwestycji celu publicznego i ustalania warunków zabudowy, - regulacji z zakresu gospodarki nieruchomościami, prawa budowlanego, prawa geodezyjnego, ochrony środowiska, postępowania administracyjnego, cywilnych i konstytucyjnych regulacji prawa własności, norm prawa międzynarodowego, ustaw samorządowych, a także - rozporządzeń wykonawczych do ustawy. Komentarz łączy aspekty prawne ze szczegółowym objaśnieniem treści z zakresu urbanistyki, architektury i budownictwa.
Prezentowane, 10. wydanie Komentarza bazując na tekście jednolitym z dnia 11 maja 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 1073) uwzględnia i szczegółowo prezentuje omówienie najnowszych zmian, które pojawiły się od poprzedniego wydania, w tym m.in.: - ustawę o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw z 7.7.2016 r., wprowadzającą obowiązek przedstawienia projektu planu ministrowi właściwemu do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w celu stwierdzenia jego zgodności z koncepcją przestrzennego zagospodarowania kraju - ustawę o związku metropolitalnym w województwie śląskim z 9.3.2017 r., która umożliwiła zarządowi związku metropolitalnego na podstawie porozumienia zawartego między związkiem metropolitalnym a gminą jednocześnie z projektem studium metropolitalnego, sporządzenie projektu studium. - ustawę Prawo wodne z 20.7.2017 r., gdzie zastąpiono procedurę uzyskiwania odstępstw od zakazów planowanej zabudowy na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią uzgodnieniami z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie, które to następować będą w formie decyzji, w której wskazane będą warunki dla planowanej zabudowy i planowanego zagospodarowania przestrzennego działek położonych w takich obszarach.
Ochrona danych osobowych : przewodnik po ustawie i RODO z wzorami
POZ/ODP:
redakcja Maciej Gawroński ; Aleksander P. Czarnowski, Paweł Dmowski, Marcin Dominiak, Aleksandra Gawron, [>>] Maciej Gawroński, Adrianna Gnatowska, Michał Kibil, Katarzyna Kloc, Katarzyna Kunda, Patrycja Naklicka, Zuzanna Piotrowska, Paweł Punda, Tomasz Soczyński, Michał Sztąberek, Magdalena Wojtas.
Publikacja to praktyczny kompleksowy przewodnik po nowej polskiej ustawie o ochronie danych osobowych oraz unijnym ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych osobowych. Autorzy szczegółowo omawiają: - obowiązki administratorów, - postępowanie przed Prezesem Urzędu Ochrony Danych, - warunki i tryb certyfikacji, - postępowanie w sprawach naruszenia przepisów o ochronie danych. Publikacja zawiera również ponad 30 praktycznych wzorów dokumentów w tym: - analizę wystąpienia ryzyka naruszenia praw lub wolności w związku z incydentem ochrony danych osobowych, - procedury odtwarzania systemu po awarii - zgłoszenie naruszenia ochrony danych osobowych.
Rozdział VIII. Środki ochrony prawnej, odpowiedzialność i sankcje
Rozdział IX. Nowa ustawa o ochronie danych osobowych - rola i miejsce w porządku prawnym po 25.05.2018 r.
Rozdział X. Wyjątek dziennikarski (art.2), cz.1
Rozdział XI. Wyjątek dziennikarski (art.3), cz.2
Rozdział XII. Prezes Urzędu Ochrony danych - polski organ nadzorczy
Rozdział XIII. Postępowanie przed Prezesem Urzędu Ochrony Danych - podstawowe informacje i rodzaje postępowań (akredytacja, certyfikacja, postępowania kontrolne i postępowania w sprawie naruszeń przepisów o ochronie danych)
Rozdział XIV. Warunki i tryby certyfikacji
Rozdział XV. Postępowanie w sprawach naruszenia przepisów o ochronie danych
Rozdział XVI. Kontrola organu nadzorczego
Rozdział XVII. Wyznaczanie IOD, cz.1
Rozdział XVIII. Wyznaczanie IOD, cz.2
Rozdział XIX. Postępowania przed sądem w przypadku naruszenia przepisów o ochronie danych
Rozdział XX. Kary pieniężne za naruszenie przepisów o ochronie danych
Rozdział XXI. Europejska współpraca
Rozdział XXII. Kodeksy postępowań
Rozdział XXIII. Odpowiedzialność cywilna za naruszenie przepisów
Mikrobiologia Tytuł oryginału: "Medical microbiology ".
AUTOR:
Murray, Patrick R.
POZ/ODP:
Patrick R. Murray, Ken S. Rosenthal, Michael A. Pfaller ; [tłumaczenie z języka angielskiego II wydania [>>] książki: Stefania Giedrys-Kalemba, Adam Junka, Tomasz Karpiński, Piotr Kłuciński, Gayane Martirosian].
Z pewnością istnieje wiele teorii na temat zakresu wiedzy potrzebnej studentowi i metod nauczania, co prawdopodobnie uzasadnia obfitość podręczników mikrobiologii, która w ostatnich latach zagościła na księgarskich półkach. Nie twierdzimy, że reprezentujemy jedyne skuteczne podejście do nauczania mikrobiologii medycznej (naprawdę nie istnieje jeden idealny sposób przekazywania wiedzy medycznej), jednak we wszystkich kolejnych wydaniach niniejszej książki opieraliśmy się na swoim doświadczeniu, zdobytym podczas wieloletniego nauczania studentów medycyny, rezydentów i lekarzy specjalistów chorób zakaźnych, a także przy pracy nad poprzednimi edycjami. Stawialiśmy sobie za cel przedstawienie podstawowych zagadnień mikrobiologicznych w sposób przejrzysty i zwięzły, zrozumiały dla różnego rodzaju odbiorców. Tekst ma przystępną formę; mamy też nadzieję, że wyjaśnienia nawet trudnych pojęć okażą się nieskomplikowane. W niniejszym wydaniu postanowiliśmy jeszcze bardziej wyjść naprzeciw potrzebom uczących się: Na początku poszczególnych rozdziałów poświęconych drobnoustrojom znalazły się podsumowania rozdziałów. Wiele rycin zyskało nową formę, która zwiększa ich przejrzystość. Liczne szczegóły podsumowano w postaci tabel, zastępujących drobiazgowe opisy. Dodano też kolorowe ilustracje, z pewnością istotne dla wzrokowców. Przypadki kliniczne pozwalają odnieść podstawy teoretyczne do rzeczywistych zastosowań. Najważniejsze informacje uwypuklono w ramkach, pomocnych studentom, zwłaszcza przy powtórkach. Pytania sprawdzające umieszczone w poszczególnych rozdziałach, obejmujące także przypadki kliniczne, odnoszą się do aspektów o największym znaczeniu. Każda z części (dotyczących bakterii, wirusów, grzybów, pasożytów) rozpoczyna się rozdziałem opisującym choroby wywoływane przez omawiane drobnoustroje, w którym podano również materiał do powtórek. Na końcu podręcznika znajdują się odpowiedzi na pytania zamieszczone w poszczególnych rozdziałach, dzięki którym studenci będą mogli ocenić stopień opanowania materiału oraz przygotować się do egzaminów zaliczeniowych i końcowych.