KATALOG CZYTELNI
Znaleziono 5 pozycji o tematyce: Stres - zapobieganie i zwalczanie
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Czytelnia Marc 21
Psychologia zdrowia
AUTOR:
Heszen-Niejodek, Irena
POZ/ODP:
Irena Heszen, Helena Sęk.
ADRES WYD.:
Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
HASŁA:
Chorzy - psychologia Psychologia lekarska Stres - zapobieganie i zwalczanie Jakość życia - wpływ na zdrowie Zachowania zdrowotne OPIS FIZYCZ.:
371, [1] s. : il. ; 24 cm.
SYGNATURA:
61
KOD/INWENT:
300000026056
2605
SPIS TREŚCI: Pokaż spis treści >> Rozdział 1. Narodziny i rozwój psychologii zdrowia 1.1. Źródła wyodrębnienia się psychologii zdrowia 1.1.1. Zmiany charakteru chorób i struktury przyczyn zgonów 1.1.2. Potrzeby nauk medycznych w sferze humanizacji 1.1.3. Rosnące koszty opieki zdrowotnej 1.1.4. Dowody znaczenia czynników psychologicznych dla stanu zdrowia 1.1.5. Przemiany społeczne: wzrost poziomu wykształcenia aspiracji ludzi do współdecydowania w sprawach własnego zdrowia 1.2. Prekursorzy psychologii zdrowia 1.2.1. Medycyna psychosomatyczna 1.2.2. Medycyna behawioralna 1.2.3. Psychologia medyczna 1.3. Współczesne wyzwania naukowe, edukacyjne i praktyczne. Poszerzony zakres i nowe problemy 1.3.1. Nowe akcenty w obszarze zastosowań i przedmiocie badań 1.3.2. Potrzeba doskonalenia teorii i modeli zdrowia 1.3.3. Czynniki warunkujące wyzwania i przemiany w psychologii zdrowia 1.4. Podsumowanie Rozdział 2. Psychologia zdrowia jako dziedzina stosowana 2.1. Pojęcie psychologii zdrowia i jej ogólna charakterystyka 2.2. Psychologia zdrowia jako dziedzina badań 2.3. Psychologia zdrowia jako dziedzina zastosowań praktycznych 2.4. Status psychologii zdrowia 2.5. Podsumowanie Rozdział 3. Koncepcje i pojęcie zdrowia w psychologii i naukach pokrewnych 3.1. Co to jest zdrowie 3.1.1. Zdrowie jako brak objawów choroby i cierpienia 3.1.2. Zdrowie jako dobrostan biopsychospoteczny 3.1.3. Zdrowie jako potencjał i właściwości człowieka oraz jego kontekst życia 3.1.4. Zdrowie jako proces 3.1.5. Zdrowie jako wartość 3.1.6. Profesjonalne ujęcia zdrowia a potoczne myślenie o nim 3.2. Ogólne tendencje w ujmowaniu zdrowia 3.3. Pojęcie zdrowia a pojęcia bliskoznaczne 3.3.1. Zdrowie a szczęście i dobrostan 3.3.2. Zdrowie a jakość życia 3.4. Podsumowanie Rozdział 4. Modele i podejścia stosowane w psychologii zdrowia 4.1. Model biomedyczny 4.2. Model holistyczno-funkcjonalny 4.3. Model socjoekologiczny 4.4. Rozwój człowieka w cyklu życia a zdrowie 4.4.1. Zdrowie biologiczne (zdrowie organizmu) 4.4.2. Zdrowie psychiczne 4.4.3. Zdrowie społeczne 4.4.4. Zdrowie duchowe 4.5. Podsumowanie Rozdział 5. Model salutogenetyczny i jego znaczenie dla psychologii zdrowia 5.1. Podstawowe założenia modelu 5.1.1. Uogólnione zasoby odpornościowe 5.1.2. Stresory 5.1.3. Poczucie koherencji jako zmienna kluczowa dla zdrowia 5.1.4. Zachowania zdrowotne - styl życia 5.2. Wybrane wyniki empirycznej weryfikacji modelu salutogenezy 5.2.1. Weryfikacja modelu salutogenetycznego 5.2.2. Poczucie koherencji a poziom zdrowia, przekonania zdrowotne i zachowania zdrowotne 5.2.3. Poczucie koherencji a pomiary zdrowia negatywnego 5.2.4. Związek poczucia koherencji z zasobami 5.2.5. Znaczenie poczucia koherencji w procesach oceny pierwotnej i strategii radzenia sobie ze stresem 5.2.6. Badania eksperymentalne, podłużne i nad uwarunkowaniami kształtowania się poczucia koherencji 5.3. Podsumowanie Rozdział 6. Behawioralne uwarunkowania zdrowia i choroby 6.1. Wprowadzenie 6.2. Pojęcie i istota zachowań zdrowotnych 6.2.1. Skutkowe, funkcjonalne pojęcie zachowań zdrowotnych 6.2.2. Celowościowe pojęcie zachowań zdrowotnych 6.2.3. Podejście celowościowo-funkcjonalne 6.3. Rodzaje zachowań zdrowotnych 6.3.1. Nawyki i celowe czynności związane pozytywnie i negatywnie ze zdrowiem 6.3.2. Rodzaje zachowań zdrowotnych a stan zdrowia lub choroby i znaczenie roli społecznej 6.4. Badania nad strukturą zachowań zdrowotnych 6.5. Styl życia a zdrowie 6.6. Podsumowanie Rozdział 7. Poznawcze uwarunkowania zdrowia i choroby 7.1. Potoczne i naukowe koncepcje zdrowia 7.2. Komponenty świadomości zdrowotnej i jej rozwój 7.3. Przekonania dotyczące możliwości wpływania na własne zdrowie 7.3.1. Kto odpowiada za nasze zdrowie; lokalizacja kontroli w sprawach zdrowotnych 7.3.2. Czy jesteśmy zdolni do działań na rzecz własnego zdrowia; poczucie własnej skuteczności 7.4. Rola czynników poznawczych w organizacji zachowań zdrowotnych 7.5. Podsumowanie Rozdział 8. Modele społecznej psychologii poznawczej wyjaśniające zachowania zdrowotne i zmianę zachowań 8.1. Model przekonań zdrowotnych 8.2. Teoria uzasadnionego działania i teoria planowanego zachowania 8.3. Modele fazowe zmiany zachowań związanych ze zdrowiem 8.3.1. Transteoretyczny i stadialny model zachowań zdrowotnych 8.3.2. Model fazowy dostrzegania ryzyka 8.4. Procesualny model działań zdrowotnych 8.5. Znaczenie procesów ważnych w realizacji intencji prozdrowotnych 8.6. Zasady kształtowania i zmiany zachowań zdrowotnych 8.7. Podsumowanie Rozdział 9. Zdrowie i choroba w paradygmacie stresu psychologicznego 9.1. Współczesne ujęcia stresu psychologicznego 9.1.1. Pojęcie stresu psychologicznego 9.1.2. Poznawczo-transakcyjny paradygmat stresu Lazarusa i Folkman 9.1.3. Teoria zachowania zasobów Hobfolla 9.2. Wielowymiarowa analiza zjawiska stresu a podejście do problemów zdrowotnych we współczesnej psychologii zdrowia 9.3. Radzenie sobie jako specyficzna forma aktywności wobec stresu i jej znaczenie dla następstw stresu 9.4. Nowe kierunki w badaniach nad radzeniem sobie 9.5. Radzenie sobie z problemami zdrowotnymi w świetle nowych tendencji w badaniach nad radzeniem sobie 9.6. Podsumowanie Rozdział 10. Psychologiczno-społeczny kontekst zdrowia i choroby 10.1. Rola zasobów i deficytów odpornościowych w procesach zdrowia i choroby 10.1.1. Wybrane zasoby osobiste lub deficyty 10.1.2. Wsparcie społeczne jako zasób w zdrowiu i chorobie 10.1.3. Zasoby i deficyty środowiskowe i ich znaczenie dla zdrowia i choroby 10.2. Resilience jako nowy obszar badań nad procesami odporności. Próba scalania wiedzy o zasobach i deficytach zdrowotnych oraz ryzyku 10.3. Podsumowanie Rozdział 11. Psychologiczne mechanizmy chorób i dysfunkcji somatycznych 11.1. Psychodynamiczne koncepcje wyjaśniające choroby i dysfunkcje somatyczne 11.1.1. Psychoanalityczne źródła aleksytymii i jej charakterystyka oraz znaczenie dla dysfunkcji psychosomatycznych 11.2. Rodzinne koncepcje chorób i dysfunkcji somatycznych w podejściu systemowym 11.3. Choroby i dysfunkcje somatyczne jako konsekwencja działania przewlekłego stresu (ujęcie psychofizjologiczne) 11.3.1. Klasyczne badania nad psychofizjologicznymi aspektami stresu w naukach medycznych 11.3.2. Współczesne badania psychologiczne nad zdrowotnymi skutkami stresu 11.4. Psychoneuroimmunologia jako współczesna propozycja wyjaśniania zależności psychosomatycznych 11.5. Polietiologiczne modele chorób somatycznych 11.6. Podsumowanie Rozdział 12. Psychologiczne następstwa choroby 12.1. Ogólna charakterystyka psychologiczna zmian w sytuacji człowieka w następstwie choroby - sytuacja choroby jako sytuacja stresowa 12.2. Emocjonalne ustosunkowanie się do choroby i związanej z nią sytuacji 12.3. Poznawcze ustosunkowanie się do choroby - obraz własnej choroby i jego komponenty 12.4. Ból jako główna forma cierpienia w chorobie somatycznej (zjawisko bólu, rodzaje bólu) 12.5. Podsumowanie Rozdział 13. Zachowanie wobec własnej choroby i jego organizacja 13.1. Radzenie sobie z emocjami 13.1.1. Reakcja zaprzeczania chorobie 13.1.2. Adaptacja poznawcza do zagrażających wydarzeń 13.1.3. Ekspresja jako bezpośredni sposób radzenia sobie z emocjami 13.1.4. Wzbudzanie i wzmacnianie emocji pozytywnych 13.2. Instrumentalne radzenie sobie z chorobą: choroba jako zadanie 13.3. Radzenie sobie z bólem 13.4. Różnice indywidualne w postawie wobec choroby; indywidualny styl radzenia sobie 13.5. Stres, choroba i radzenie sobie - wzajemne związki 13.6. Podsumowanie Rozdział 14. Psychologiczne aspekty opieki zdrowotnej 14.1. Wprowadzenie 14.2. Kontakty człowieka zdrowego z systemem opieki zdrowotnej i jego zadaniami 14.3. Pacjent w szpitalu, organizacja instytucji leczniczych a jakość usług zdrowotnych 14.4. Podsumowanie Rozdział 15. Psychologiczna problematyka kontaktu lekarz-pacjent 15.1. Wprowadzenie 15.2. Kontakt lekarza z pacjentem jako zagadnienie interdyscyplinarne: znaczenie aspektów wychowawczych 15.3. Podejmowanie decyzji o udaniu się do lekarza, lęk przed kontaktem i oczekiwania pacjenta 15.4. Komunikacja między lekarzem a pacjentem 15.5. Satysfakcja pacjenta ze spotkania z lekarzem, zmiany stanu emocjonalnego po wizycie i ich związek z wynikami leczenia 15.6. Wykonywanie przez pacjentów zaleceń lekarskich 15.7. Paternalizm czy partnerstwo? Pacjent jako podmiot w kontakcie z lekarzem 15.8. Podsumowanie Rozdział 16. Psychologiczna diagnoza zdrowia i choroby oraz kontekstu zdrowia 16.1. Metodologiczne podstawy diagnozy poziomów zdrowia i choroby 16.2. Cele i problemy diagnostyczne w psychologii zdrowia 16.2.1. Psychologiczne problemy diagnostyczne człowieka chorego i pacjenta 16.2.2. Psychologiczne problemy podstawą diagnozy osób i grup ryzyka zdrowotnego 16.2.3. Psychologiczne aspekty diagnozy jako podstawa działań promujących zdrowie 16.3. Znaczenie ekspertyzy i badań ewaluacyjnych w psychologii zdrowia 16.4. Metody diagnozy psychologicznych aspektów zdrowia i choroby 16.5. Podsumowanie Rozdział 17. Interwencje psychologiczne i rodzaje pomocy w psychologii zdrowia 17.1. Psychologiczne aspekty promocji zdrowia 17.1.1. Udział psychologii w promocji zdrowia 17.2. Psychologiczna prewencja chorób i dysfunkcji somatycznych 17.2.1. Strategie i metody działań prewencyjnych 17.3. Interwencja psychologiczna w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowia 17.4. Wybrane zagadnienia terapii psychologicznej 17.5. Psycholog zdrowia w roli konsultanta 17.6. Podsumowanie Rozdział 18. Psychologia zdrowia w wybranych dziedzinach medycyny 18.1. Psychologiczne problemy chorób układu krążenia 18.1.1. Psychologiczne czynniki ryzyka chorób układu krążenia 18.1.2. Zadania psychologów w profilaktyce, leczeniu i rehabilitacji chorób układu krążenia 18.2. Psychologiczne problemy chorób nowotworowych 18.2.1. Psychologiczne czynniki ryzyka chorób nowotworowych 18.2.2. Psychologiczne konsekwencje chorób nowotworowych - reakcje emocjonalne, obraz choroby i zmaganie się z chorobą nowotworową 18.2.3. Zadania psychologów w profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych 18.3. Chirurgia jako teren zastosowań psychologii 18.4. Wybrane psychologiczne aspekty ginekologii i położnictwa 18.4.1. Znaczenie mechanizmów psychologicznych w funkcjach płciowych, seksualnych i rozrodczych 18.4.2. Promocja zdrowia matki i dziecka w okresie ciąży, psychoprofilaktyka porodu i przygotowanie do rodzicielstwa 18.5. Podsumowanie Rozdział 19. Kontekst metodologiczny psychologii zdrowia 19.1. Badania terenowe o celach poznawczych nad psychologicznymi aspektami zdrowia i choroby 19.1.1. Problemy metodologiczne związane z prowadzeniem badań w naturalnych warunkach klinicznych 19.1.2. Rozwój metodologiczny badań o celach poznawczych w psychologii zdrowia 19.2. Podejścia stosowane w badaniach psychosomatycznych 19.3. Plany badawcze stosowane w badaniach ewaluacyjnych 19.4. Podsumowanie UWAGI:
Bibliogr. s. 336-359. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępna tylko na miejscu.
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Czytelnia Marc 21
Stres, mobbing i wypalenie zawodoweTyt. oryg.: "Stress, Mobbing und Burn-out am Arbeitsplatz".
AUTOR:
Litzcke, Sven
POZ/ODP:
Sven Max Litzke, Horst Schuh ; tł. [z niem.] Magdalena Wojdak-Piątkowska.
ADRES WYD.:
Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007.
HASŁA:
Prześladowanie w miejscu pracy - zapobieganie i zwalczanie - poradnik Stres - zapobieganie i zwalczanie - poradnik Wypalenie zawodowe - zapobieganie i zwalczanie - poradnik OPIS FIZYCZ.:
196 s. : il. ; 24 cm.
SYGNATURA:
331
KOD/INWENT:
300000027596
2759
SPIS TREŚCI: Pokaż spis treści >> 1. Słowo wstępne - Stres ma dwa oblicza 2. Powstawanie stresu i reakcje stresowe 2.1. Czym jest stres? 2.2. Kiedy zaczyna się stres? 2.3. Co ludzie odczuwają jako stres? 2.4. Jakie są symptomy stresu? 3. Konsekwencje stresu 3.1 Stres jako przyczyna długotrwałego napięcia 3.1.1 Rosnące napięcie 3.1.2 Brak relaksu 3.2 Długotrwałe napięcie jako przyczyna chorób 3.2.1 Negatywne skutki stresu 3.2.2 Choroby 4. Radzenie sobie ze stresem 4.1 Podstawy 4.2 Krótkotrwałe oddziaływanie 4.2.1 Odreagowanie 4.2.2 Odwrócenie uwagi 4.2.3 Kontrolowanie własnych myśli 4.2.4 Dawanie sobie powodów do zadowolenia 4.2.5 Konstruktywna rozmowa ze sobą. Pozytywna autosugestia 4.2.6 Spontaniczna relaksacja 4.2.7 Zwolnienie tempa 4.3 Długofalowe działanie 4.3.1 Odrzucenie roli ofiary 4.3.2 Zmiana nastawienia 4.3.3 Zmiana zachowania 4.3.4 Wsparcie społeczne 4.3.5 Zarządzanie czasem 4.3.6 Systematyczna relaksacja 4.3.7 Styl życia 4.4 Sytuacje wiążące się z wystąpieniem dużego stresu i stresu ekstremalnego 5. Mobbing - ekstremalny stresor społeczny 5.1 Czym jest mobbing? 5.2 Jakie są symptomy mobbingu? 5.3 Jaki jest przebieg mobbingu? 5.4 Przyczyny mobbingu 5.4.1 Sprawcy obbingu/mobberzy 5.4.2 Ofiary mobbingu 5.4.3 Organizacja pracy a sytuacja w firmie 5.5 Skutki mobbingu 5.5.1 Konsekwencje indywidualne 5.5.2 Skutki organizacyjne 5.5.3 Skutki społeczne 5.6 Jak można przeciwdziałać mobbingowi? 5.6.1 Płaszczyzna indywidualna 5.6.2 Płaszczyzna organizacyjna 5.6.3 Płaszczyzna społeczna 6. Syndrom wypalenia zawodowego 6.1 Czym jest syndrom wypalenia zawodowego? 6.2 Jak powstaje syndrom wypalenia zawodowego? 6.3 Kto cierpi na syndrom wypalenia zawodowego? 6.4 Syndrom wypalenia zawodowego w organizacjach biurokratycznych 6.5 Środki zaradcze - Kto i co może zrobić? 7. Epilog UWAGI:
Na okł.: Rozpoznaj stres i skutecznie sobie z nim radź. Przeciwdziałaj mobbingowi w miejscu pracy. Zapobiegaj wypaleniu zawodowemu.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępna tylko na miejscu.
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Czytelnia Marc 21
Zamiast prozacaTyt. oryg.: "Nature`s prozac".
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
Czytelnia Marc 21
Zarządzanie stresem : zbiór technik i narzędzi dla doradców oraz prowadzących szkoleniaTyt. oryg.: "Gower stress management toolkit for trainers and counsellors : a knowledge-base and 34 innovative interventions for managing stress with groups and individuals,".
AUTOR:
Bailey, Roy Victor.
POZ/ODP:
Roy Bailey ; [przeł. Dorota Wąsik].
ADRES WYD.:
Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011.
HASŁA:
Higiena psychiczna Praca - psychologia Stres - zapobieganie i zwalczanie Podręczniki WYDANIE:
Wyd. 2.
OPIS FIZYCZ.:
Skoroszyt (371, [1] s.) : il. ; 32 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM).
SYGNATURA:
331
KOD/INWENT:
300000046245
4624
UWAGI:
Tyt. oryg.: The gower stress management toolkit for trainers and counsellors : a knowledge-base and 34 innovative interventions for managing stress with groups and individuals. Bibliogr. s. 371-[372].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępna tylko na miejscu.
CZY UWZGLĘDNIĆ PRZY WYDRUKU?
WYDRUK KATALOGÓW