pod red. Cezarego Kosikowskiego i Eugeniusza Ruśkowskiego ; aut. Teresa Augustyniak-Górna, Andrzej Borodo, [>>] Andrzej Drwiłło, Henryk Dzwonkowski, Leonard Etel, Jan Głuchowski, Andrzej Huchla, Marek Kalinowski, Cezary Kosikowski, Jacek Kulicki [i 16 innych].
Publikacja prezentuje i wyjaśnia zasady funkcjonowania czterech głównych filarów prawa finansowego sektora finansów publicznych, są to: system finansowy państwa, budżet państwa, deficyt sektora finansów publicznych i dług publiczny, finanse i prawo finansowe samorządu terytorialnego.
Celem publikacji jest sformułowanie generalnych standardów samorządowego dotowania, które miałyby zastosowanie do wszystkich dotacji udzielanych z budżetów gmin, powiatów i województw samorządowych takich jak np.: - dotacje dla publicznych i niepublicznych szkół, placówek i przedszkoli, - dotacje dla organizacji pozarządowych, - dotacje dla klubów sportowych, - dotacje na prace przy zabytkach, - dotacje na zadania z zakresu ochrony środowiska, - dotacje dla warsztatów terapii zajęciowej, - dotacje dla Ochotniczych Straży Pożarnych, - dotacje dla samorządowych instytucji kultury i samorządowych zakładów budżetowych, - dotacje dla SPZOZ-ów, - dotacje międzysamorządowe. Przyrost przepisów dotacyjnych, zarówno ustawowych, jak i samorządowych, a także obszerne orzecznictwo powoduje, że zarówno praktycy, jak i naukowcy często mają trudności w rozwiązywaniu problemów interpretacyjnych w zakresie przepisów dotacyjnych. Publikacja pozwala na poznanie podstawowych konstrukcji samorządowego prawa dotacyjnego, takich jak: - wykładnia tego prawa, - odpowiedzialność prawnodotacyjna, - umowa dotacyjna, - prawa i obowiązki stron stosunku dotacyjnego, - standardy samorządowej legislacji dotacyjnej. Publikacja uwzględnia najnowsze zmiany w zakresie udzielania dotacji oświatowych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego wprowadzone ustawą z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz ustawą z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych.
Rozdział I. Teoretyczno prawne determinanty wyodrębnienia prawa dotacyjnego samorządu terytorialnego z prawa finansowego
1.1. Historyczna i etymologiczna geneza dotacji samorządowej
1.2. Definicja samorządowego prawa dotacyjnego
1.3. Cechy i funkcje samorządowego prawa dotacyjnego
1.4. Norma dotacyjna jako kategoria normy prawno fin ansowej
1.4.1. Dekodowanie normy dotacyjnej jako sposobu postępowania dotacyjnego
1.4.2. Norma dotacyjna jako norma sprzężona (podwójna)
1.4.3. Podmioty normy dotacyjnej
1.4.4. Normy parametryczne w prawie dotacyjnym
1.4.5. Tytuły dotacyjne oraz cechy definicyjne normy dotacyjnej
1.5. Wykładnia samorządowego prawa dotacyjnego
1.5.1. Omnia sunt interpretanda
1.5.2. Dyrektywy wykładni samorządowego prawa dotacyjnego
1.5.3. Klauzule generalne w samorządowym prawie dotacyjnym
1.5.4. Instrumenty wykładni legalnej samorządowego prawa dotacyjnego
1.5.5. Koncepcja ogólnych i indywidualnych interpretacji dotacyjnych
1.6. Samorządowe prawo dotacyjne w świetle badań empirycznych
1.7. Wnioski
Rozdział II. Odpowiedzialność, umowa i stosunek prawno dotacyjny jako podstawowe desygnaty samorządowego prawa dotacyjnego
2.1. Odpowiedzialność prawno dotacyjna
2.1.1. Pojęcie odpowiedzialności prawno dotacyjnej i jej systematyzacja
2.1.2. Odpowiedzialność karna i karna skarbowa
2.1.3. Argumenty za zachowaniem odpowiedzialności karnej skarbowej
2.1.4. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
2.1.5. Odpowiedzialność systemowo-administracyjna
2.1.6. Zasada ne bis in idem
2.2. Charakter prawny umowy dotacyjnej
2.2.1. Geneza wprowadzenia umowy dotacyjnej do ustawodawstwa polskiego
2.2.2. Umowa dotacyjna jako umowa administracyjna
2.2.3. Definicja i podstawy prawne zawierania umowy dotacyjnej
2.2.4. Ramowy wzór umowy dotacyjnej
2.2.5. Dokonywanie zmian w umowie dotacyjnej
2.2.6. Właściwość sądowa w sprawach dotacyjnych
2.3. Samorządowy stosunek prawno dotacyjny
2.3.1. Poszukiwanie właściwych cech stosunku prawno dotacyjnego
2.3.2. Podmioty samorządowego stosunku prawno dotacyjnego
2.3.3. Uprawnienia i obowiązki stron stosunku prawno dotacyjnego
2.4. Podstawowe elementy samorządowego prawa dotacyjnego na tle badań empirycznych
2.5. Wnioski
Rozdział III. Dotacje w systemie prawnym wydatków jednostek samorządu terytorialnego w świetle wybranych zagadnień definicyjnych i praktycznych
3.1. Pozytywna i negatywna analiza legalnej definicji dotacji
3.1.1. Definicja dotacji jako podstawa zakazu dotowania
3.1.2. Wady legalnej definicji dotacji
3.1.3. Nowa definicja dotacji (z wykorzystaniem cech stałych podatku)
3.2. Prawne i pozaprawne klasyfikacje dotacji samorządowych
3.2.1. Podział na dotacje obligatoryjne i fakultatywne
3.2.2. Podział na dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych i jednostek spoza sektora finansów publicznych. Analiza art. 221 u.f.p.
3.2.3. Podział na dotacje podmiotowe, przedmiotowe i celowe
3.3. Dotacja jako finansowy instrument współpracy i pomocy między jednostkami samorządu terytorialnego
3.3.1. Uwagi wprowadzające
3.3.2. Porozumienie międzysamorządowe jako podstawa przekazywania dotacji
3.3.3. Pomoc finansowa innej jednostce samorządu terytorialnego. Dotacja pomocowa
3.4. Udzielanie dotacji w świetle budżetowej zasady roczności
3.4.1. Uwagi definicyjne
3.4.2. Dotacja na refundację wydatków a zasada roczności
3.4.3. Wieloletnie umowy dotacyjne a zasada roczności
3.4.4. Ujmowanie wydatków na dotacje w wykazie wydatków niewygasających
3.5. Wydatki dotacyjne w samorządowej procedurze budżetowej
3.5.1. Planowanie wydatków na dotacje w budżecie i uchwale budżetowej
3.5.2. Dokonywanie zmian w planie wydatków dotacyjnych
3.6. Praktyczne problemy samorządowego dotowania w świetle badań empirycznych
3.7. Wnioski
Rozdział IV. Wydatki dotacyjne jednostek samorządu terytorialnego - dane liczbowe oraz ujęcie porównawcze
4.1. Samorządowe wydatki na dotacje w statystykach ogólnopolskich
4.2. Wydatki na dotacje a klasyfikacja budżetowa
4.3. Dotacje udzielane podmiotom sektora finansów publicznych jako wydatki jednostek samorządu terytorialnego województwa podlaskiego
4.4. Dotacje udzielane podmiotom spoza sektora finansów publicznych jako wydatki jednostek samorządu terytorialnego województwa podlaskiego
4.5. Struktura dotacji celowych udzielanych z budżetów samorządów lokalnych województwa podlaskiego
4.6. Struktura rodzajowa wydatków na dotacje udzielane z budżetu samorządu województwa podlaskiego
4.7. Samorządowe wydatki na dotacje w aspekcie porównawczym - zjawisko guangos i płatniczy model brytyjskiej samorządowości
4.8. Wnioski
Rozdział V. Dotacyjne uchwały trybowe jako akty prawa miejscowego oraz przejaw władztwa dotacyjnego samorządu terytorialnego
5.1. Geneza ustrojowa dotacyjnych uchwał trybowych i pojęcie władztwa dotacyjnego samorządu terytorialnego
5.2. Rodzaje aktów dotacyjnych podejmowanych przez organy samorządu terytorialnego
5.3. Zakres upoważnienia ustawowego do wydania
5.4. Dotacyjne uchwały trybowe jako wykonawcze akty prawa miejscowego
5.4.1. Istota i definiowanie aktów prawa miejscowego
5.4.2. Wykonawczy charakter dotacyjnych uchwał trybowych
5.5. Zakres samodzielności legislacyjnej samorządu w dotacyjnych uchwałach trybowych
5.6. Samorządowe władztwo dotacyjne na tle badań empirycznych
5.7. Wnioski
Wnioski i postulaty de lege ferenda
Literatura
PRZEZNACZ.:
Dla pracowników administracji rządowej i samorządowej, adwokatów, radców prawnych, sędziów, głównych księgowych jednostek samorządu terytorialnego oraz pracowników naukowych.
UWAGI:
Bibliogr. s. 417-429. Inne źródła na stronach 431-433. Wykaz aktów prawnych na stronach 435-440.