W książce 101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej doświadczona terapeutka zajęciowa Tara Delaney podpowiada, jakie rodzaje aktywności sprzyjają rozwojowi dzieci i jak można się uczyć, świetnie się przy tym bawiąc. Zajęcia proponowane w książce zapewnią dziecku rozrywkę oraz prawidłową stymulację - a wiele z ćwiczeń można wykonywać zarówno w domu, jak i na dworze!
Codzienne gry i zabawy dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego : 100 zajęć wzmacniających dzieci z problemami sensorycznymi "Sto zajęć wzmacniających dzieci z problemami sensorycznymi " Tyt. oryg.: "Everyday Games for Sensory Processing Disorder ".
Osoby z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego wykazują podwyższoną lub obniżoną wrażliwość na określone bodźce, co w różny sposób wpływa na ich codzienność. Dla rodziców zapewnienie odpowiedniego wsparcia dzieciom z trudnościami sensorycznymi może stanowić nie lada wyzwanie. Niniejsza publikacja zawiera propozycje sprawdzonych zabaw, które wzmocnią nie tylko układ sensoryczny dziecka, lecz także więzi rodzinne.
W książce Czytelnik znajdzie: - sto prostych, wesołych i skutecznych zabaw dla dzieci i rodziców; - krótkie omówienie zaburzeń przetwarzania sensorycznego w przyjaznej formie; - niebanalne pomysły, jak zainteresować dzieci zabawą, wykorzystując materiały, które są łatwo dostępne w każdym domu; - jasne wskazówki dotyczące wieku uczestników gier oraz modyfikacje wybranych zabaw dla starszych dzieci.
Niniejsza publikacja w jasny sposób opisuje naturę zaburzeń integracji sensorycznej oraz pokazuje, jak te niedostrzegalne problemy niszczą życie chorym dzieciom i ich rodzicom, a także wskazuje, jak można pomóc takim osobom. Dzięki tej książce również dorośli od lat cierpiący na zaburzenia integracji sensorycznej mogą w większym stopniu zrozumieć to, co im się przytrafiło. Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla terapeutów zajęciowych i innych specjalistów, a także dla rodziców dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej oraz dla osób dorosłych, które podejrzewają u siebie problemy z przetwarzaniem sensorycznym i mają nadzieję lepiej sobie z nimi radzić w przyszłości.
Rozdział piąty. Zaburzenia układu przedsionkowego. Zmysł ruchu i jego wpływ na rozwój różnych umiejętności
Organizacja układu przedsionkowego
Podreaktywny układ przedsionkowy
Lista problemów z integracją przedsionkowo-bilateralną
Rady dla rodziców
Nadreaktywność przedsionkowa
Lista problemów wynikających z niepewności grawitacyjnej
Rady dla rodziców
Zrozumieć integrację sensoryczną
Rozdział szósty. Dyspraksja rozwojowa. Proces nauki nowych umiejętności motorycznych, które sprawiają trudności niektórym dzieciom
Rodzaje ruchu i jego zaburzeń
Schemat ciała i planowanie motoryczne
Zrozumieć integrację sensoryczną
Natura dyspraksji rozwojowej
Dziecko z dyspraksja
Rady dla rodziców
Lista problemów z praksją (planowaniem motorycznym)
Rozdział siódmy. Obronność dotykowa. Zmysł dotyku, czyli nadwrażliwość niektórych dzieci
Objawy
Zrozumieć integrację sensoryczną
Doświadczenie dziecka
Procesy zachodzące w układzie nerwowym
Przyczyny problemu
Rady dla rodziców
Lista problemów wynikających z obronności dotykowej
Rozdział ósmy. Percepcja wzrokowa i słuchowa i jej związek z nauką i językiem
Problemy z percepcją wzrokową
Zrozumieć integrację sensoryczną
Lista problemów wynikających z zaburzeń percepcji wzrokowej
Rady dla rodziców
Problemy ze słuchem i językiem
Zrozumieć integrację sensoryczną
Lista problemów wynikających z zaburzeń przetwarzania słuchowego
Rozdział dziewiąty. Dziecko autystyczne. Specjalne potrzeby dotyczące integracji sensorycznej i wyzwania związane z taką diagnozą
Zaburzenie przetwarzania sensorycznego
Wola działania
Zrozumieć integrację sensoryczną
Część III. Postępowanie w przypadku stwierdzenia problemu
Rozdział dziesiąty. Diagnoza i leczenie. Zalety terapii integracji sensorycznej
Integracja i zdobywanie umiejętności dzięki interakcjom ze środowiskiem
Charakterystyka terapii integracji sensorycznej
Studium przypadku
Rozdział jedenasty. Rola rodziców. Udział rodziców w terapii dzieci z dysfunkcjami integracji sensorycznej
Zrozumienie problemu
Dbałość o dobrą samoocenę swojego dziecka
Kontrola otoczenia
Nauka zabawy
Poszukiwanie specjalistycznej pomocy
Aneks A. Komentarze do rozdziałów
Rozdział pierwszy. Mary Schneider
Rozdział drugi. Susan H. Knox
Rozdział trzeci. Shelly J. Lane
Rozdział czwarty. Anita C. Bundy
Rozdział piąty. Jane A. Koomar
Rozdział szósty. Sharon A. Cermak
Rozdział siódmy. L. Diane Parham
Rozdział ósmy. Susanne Smith Roley
Rozdział dziewiąty. Margaret L. Bauman
Rozdział dziesiąty. Erna Imperatore Blanche
Rozdział jedenasty. Brian Erwin and Christine Hunsicker
Aneks B. Przegląd literatury
Aneks C. Sprzęt terapeutyczny
Aneks D. Pytania zadawane przez rodziców i odpowiedzi na nie
Słownik najważniejszych terminów i pojęć
PRZEZNACZ.:
Dla terapeutów zajęciowych i innych specjalistów, a także dla rodziców dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej oraz dla osób dorosłych z problemami z przetwarzaniem sensorycznym.
UWAGI:
Bibliogr. s. 227-231 i przy rozdz.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Uczenie się stanowi funkcję mózgu, a zaburzenia uczenia się odzwierciedlają nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu nerwowego. W książce przedstawiono klasyczną teorię A. Jean Ayres, według której dezorganizacja integracji sensorycznej stanowi przyczynę trudności w nauce. Terapia tych zaburzeń kładąca nacisk na integrację sensoryczną to szczególna strategia - nie skupia się bowiem na nauce konkretnych umiejętności, takich jak dopasowywanie bodźców wzrokowych, zapamiętywanie sekwencji dźwięków, rysowanie linii czy też opanowywanie podstaw programowych. Jej celem jest rozwijanie mózgu w taki sposób, by był on w stanie nauczyć się samodzielnego radzenia sobie z zadaniami.
Książka "Integracja sensoryczna w autyzmie" ma charakter popularnego poradnika skierowanego do terapeutów SI, oligofrenopedagogów, psychologów, neurologopedów, logopedów i innych specjalistów pracujących z dziećmi z zaburzeniami neurorozwojowymi oraz do rodziców takich dzieci. Zawiera propozycje konkretnych, opartych na teorii integracji sensorycznej technik, ćwiczeń i strategii terapeutycznych, a także sposobów modyfikacji środowiska oraz sugestii dla opiekunów pod kątem domowego programu terapii. W aneksach umieszczono spis akcesoriów przydatnych podczas terapii - zabawek, pomocy i przedmiotów codziennego użytku. Czytelnik znajdzie tu także wykaz ogólnie dostępnych kwestionariuszy i skali do wczesnego wykrywania autyzmu.
Niniejsza książka skierowana jest przede wszystkim do terapeutów integracji sensorycznej, którzy chcą wzbogacić własny zasób pomysłów oraz zapewnić radosne doświadczenia sensoryczno-motoryczne swoim małym podopiecznym. Publikacja przyda się też rodzicom, opiekunom, nauczycielom i pozostałym specjalistom - mogą oni omówić opisane tu interwencje z terapeutą dziecka, a następnie wdrożyć je w innym otoczeniu.
Niniejsza książka przeznaczona jest dla czytelników w wieku od roku do stu lat! Podczas jej tworzenia miałyśmy na uwadze przede wszystkim rodziców i opiekunów dzieci z autyzmem. Jednak prezentowane gry i ćwiczenia mogą się okazać przydatnymi materiałami źródłowymi także dla nauczycieli oraz innych osób zawodowo zajmujących się dziećmi z autyzmem. Z przedstawionych tu zabaw i zajęć przyjemność będą czerpać również dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wiele z naszych pomysłów nadaje się dla nastolatków oraz innych członków rodziny. Wypróbuj je i sam się przekonaj!
Pierwsze miesiące życia dziecka to szczególny czas dla rodziców. Poznają niemowlę, uczą się jego zachowań i reakcji. Często czują się bezradni: bo maluch płacze, nie chce spać lub jeść i trudno rozpoznać o co mu chodzi. Często chodzi o nieodpowiednią ilość bodźców i problemy z samoregulacją. Autorki wyjaśniają, czym jest regulacja/samoregulacja i integracja sensoryczna. Opowiadają o tym, jak rozwija się i kształtuje u najmłodszych dzieci: od urodzenia do wieku 18 miesięcy. Przybliżają też sposoby wspierania rozwoju sensoryki. Wyjaśniają jak pracują poszczególne zmysły i co można zrobić, by zapewnić dziecku - poprzez codzienną zabawę - potrzebne mu doznania sensoryczne.
Autorki niniejszej książki, ergoterapeutki, przygotowały praktyczną pomoc dla każdego zainteresowanego problematyką zaburzeń przetwarzania sensorycznego u dzieci. W publikacji przedstawiły w przystępny sposób najważniejsze informacje o wspomnianych zaburzeniach (oparte na teorii integracji sensorycznej A. Jean Ayres) oraz propozycje zajęć, skategoryzowane według obszarów stymulacji sensorycznej, które można zrealizować bez dużego wysiłku i zbędnych kosztów. Zawarły tu również wiele przydatnych wskazówek dla rodziców na temat trudnych sytuacji w życiu codziennym. Książka została tak zaprojektowana, by zachęcić do aktywnego uczestniczenia w procesie terapeutycznym, między innymi poprzez notowanie na niezapełnionych stronach własnych pomysłów i modyfikacji zabaw, te ostatnie bowiem z łatwością dostosujemy do indywidualnych potrzeb dziecka. Takie podejście wzmacnia współpracę między terapeutą a rodzicem, przyczyniając się do intensywniejszego i radośniejszego rozwoju małych pacjentów.
Książka powstała z myślą o dorosłych i dzieciach, którzy mogą się razem bawić w to, co służy rozwojowi integracji sensorycznej. Po publikację sięgną więc osoby pracujące z dziećmi o szczególnych potrzebach edukacyjnych, nauczyciele przedszkoli i klas młodszych, a także rodzice i dziadkowie.
Zabawy z towarzyszącymi im wierszykami zostały podzielone na pięć części odnoszących się do sposobu odbierania bodźców z otoczenia. Są to: propriocepcja, układ przedsionkowy, dotyk, słuch i wzrok.
UWAGI:
Bibliogr. s. [64].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni