Czas przemian - czas wyzwań : rola bibliotek i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka : praca zbiorowa Na dod. s. tyt.: "A time of change - a time of challenge : the libraries` and information center`s role in developing modern competences". "Rola bibliotek i ośrodków informacji w procesie kształtowania kompetencji współczesnego człowieka "
POZ/ODP:
pod red. Justyny Jasiewicz i Elżbiety Barbary Zybert ; Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
Konferencja "Czas przemian - czas wyzwań" porusza ważne zagadnienie wpływu nowych mediów na kształtowanie nowoczesnej wizji bibliotek i innych ośrodków informacji w społeczeństwie sieci. Doświadczenia Fundacji Orange wskazują, że rola tych nowych centrów aktywności lokalnej jest nie do przecenienia: to właśnie one często są pierwszym miejscem kontaktu osób wykluczonych cyfrowo z Internetem i technologiami. Ale nie tylko - to dzięki oddolnym, świadomym działaniom bibliotekarzy, animatorów z organizacji pozarządowych, instytucji kultury i oświaty, miejsca te mogą pełnić też funkcję przestrzeni cyfrowych inspiracji, zarówno dla młodszych, jak i starszych internatów.
Dziś dwa kliknięcia myszką dają internautom dostęp do prawd, do których Archimedes dochodził całe życie. Dla najmłodszego pokolenia dostęp do sieci jest naturalnym przedłużeniem rzeczywistości, a prawie wszystko ma już dziś dodatek "e": e-kultura, e-podróże, e-edukacja. Czy oznacza to, że młodzi użytkownicy sieci, dorastający w otoczeniu elektronicznych urządzeń nie potrzebują wsparcia dorosłych w wirtualnym świecie? Badania Fundacji Orange dotyczące kompetencji cyfrowych młodzieży wskazują, że wręcz przeciwnie - bez inspiracji cyfrowych przewodników niewielu młodych internautów w pełni skorzysta z edukacyjnego potencjału sieci. Jadwiga Czartoryska, Prezes Fundacji Orange
Kilka słów od partnera konferencji (Jadwiga Czartoryska)
I. Kompetencje informacyjne w kontekście bibliologii i informatologii
Skąd się biorą cyfrowi humaniści? – nowe technologie w projektach społecznych (Ewa Krupa, Daria Drabik)
Czwarty paradygmat (Bruno Jacobfeuerborn, Mieczysław Muraszkiewicz)
Kompetencje człowieka w ujęciu informatologicznym (Remigiusz Sapa)
Knowledge communication – essential skill for workplace literacy (Anke Wittich)
II. Kompetencje informacyjne w praktyce bibliotecznej
Formy i metody pracy z młodzieżą w bibliotekach publicznych (Dorota Grabowska)
Edukacja informatyczna w kontakcie z bibliotecznym OPAC-iem (Dariusz Grygrowski)
„Latarnicy” w społeczności lokalnej na przykładzie Kiełczowa w województwie dolnośląskim – kształcenie kompetencji informacyjnych osób 50+ (Emilia Klich)
Biblioteka publiczna jako przestrzeń nieformalnej edukacji obywatelskiej i kształtowania wspólnotowych postaw (Filip Pazderski)
Biblioteka jako miejsce spotkania z Innym (Beata Płuciniczak)
Kształtowanie kompetencji mediacyjnych na przykładzie działalności miejskiej mediateki publicznej Marguerite Yourcenar w Paryżu (Iwona H. Pugacewicz)
Udział biblioteki publicznej w edukacji medialnej obywateli (Agata Walczak-Niewiadomska)
Książka elektroniczna w bibliotece (Jacek Włodarski)
Organizacja czasu wolnego młodzieży szkolnej w kontekście kompetencji czytelniczych i kontaktu z literaturą (Maja Wojciechowska)
Biblioteki dla dzieci i ich deklaracje misji (Michał Zając)
III. Kompetencje informacyjne w różnych obszarach aktywności
Badanie publicznych portali i serwisów internetowych w celu wskazania najlepszych praktyk w zakresie dostarczania informacji o zdrowiu i leczeniu – wstępne wyniki badań (Ewa Dobrogowska-Schlebusch, Barbara Niedźwiedzka, Maja Nowak-Bończa)
Informacja zdrowotna jako wynik interakcji społecznych (Justyna Jasiewicz)
Informacja zdrowotna - czy tego właśnie szukamy w sieci (Małgorzata Kisilowska)
Integracja nauki polskiej w kontekście wykorzystania informacyjno-społecznościowego portalu internetowego Academicon.pl (Robert Kryński, Grzegorz Gmiterek)
Jak automatyzujemy biblioteki publiczne? : materiały z ogólnopolskej konferencji nt. "Automatyzacja bibliotek publicznych", Warszawa/Miedzeszyn 6-8 listopada 2000 r Na dod. s. tyt.: "Way we proceed witch public libraries` automation ".
Budowanie kapitału społecznego nieodłącznie wiąże się ze środowiskową współobecnością bibliotek. Niniejsza publikacja dokumentuje drogi rozwoju niektórych instytucji, ujmuje przykłady innowacyjnych i tradycyjnych działań mających wpływ na kształtowanie pozytywnego wizerunku biblioteki w świadomości potencjalnych i rzeczywistych użytkowników. Autorzy odwołują się do zagadnień zorientowanych wokół marketingu i zarządzania, konferencji naukowych, rozmów z bibliotekarzami oraz najnowszych wydawnictw dotyczących rozszerzonej rzeczywistości, transformacji nośników tekstu, współczesnych tendencji w popularyzowaniu czytelnictwa i uczestnictwa w szeroko pojętej kulturze, warsztatów z książką w roli głównej. Przywołane formy pracy, obejmujące różne inicjatywy, w aspekcie społecznym tworzą nowe sytuacje komunikacyjne. Dotyczą nie tylko bibliotek publicznych. Na pewno warte są uwagi, a być może okażą się inspirujące i pomocne.